Dacă ai înființat un PFA sau I.I. și activitatea nu decurge conform așteptărilor tale sau chiar merge mai bine decât ai anticipat și consideri că PFA-ul sau I.I.-ul tău nu mai corespunde nevoilor tale ☹, poți iniția procesul de închidere PFA la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Deși procedura pare mai simplă decât în cazul firmelor de tip SRL sau SNC, există aspecte esențiale pe care trebuie să le iei în considerare atât înainte, cât și după efectuarea radierei.
Închidere PFA / I.I cu doar 349 lei
Comandă Închidere PFA / I.I.În acest articol, vom detalia modul în care poți închide un PFA doar cu buletinul, precum și pașii demersurilor premergătoare și ulterioare procesului de radiere.
În ce condiții poți să închizi un PFA în 2025?
Conform OUG 44/2008, un PFA își încetează activitatea și este radiat din Registrul Comerțului în următoarele situații:
- Închiderea PFA prin deces;
- La cererea titularului său;
- În condițiile prevăzute de art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Voința titularului PFA poate fi exprimată prin completarea formularelor legale la Registrul Comerțului în care este înregistrat cu sediul profesional.
Pentru cazurile 2) și 3), ai nevoie doar de buletin. În plus, pentru cazul 1), este necesar să furnizezi certificatul de deces al titularului PFA și o copie a cărții de identitate a rudei/moștenitorului care solicită radierea.
Care este modalitatea pentru închidere PFA?
Închiderea unui PFA poate fi realizată prin completarea și depunerea unui formular tip la Registrul Comerțului din județul în care este înregistrat sediul profesional, indiferent de domiciliul titularului PFA. Documentele necesare pentru procedura de radiere pot fi transmise în următoarele modalități:
- Prin intermediul site-ului dianex.ro, folosind platforma 100% online, fără a necesita deplasări, notar sau birocrație. În acest caz, completezi formularul de comandă pentru radierea PFA, încarci copia buletinului și noi ne vom ocupa de toate demersurile necesare. După ce vei semna cu pixul actele întocmite și trimise de către noi, procesul va continua.
- Utilizând serviciile poștale.
- Prin intermediul portalului ONRC, în cazul în care dispui de o semnătură electronică calificată.
Care este durata pentru radiere PFA?
Soluționarea dosarului la Registrul Comerțului și eliberarea rezoluției de radiere durează în medie 3 zile lucrătoare de la momentul depunerii dosarului la ONRC.
Pași anteriori și ulteriori radierii PFA?
Înainte de a efectua radierea PFA:
- Organizează contabilitatea PFA și lichidează patrimoniul PFA-ului (marfa aflată în stoc, eventualele mijloace fixe).
- Încetează eventualele contracte individuale de muncă conform art. 65 din Codul Muncii.
- Încheie eventualele contracte comerciale (cu furnizorii, clienții, utilitățile etc.).
- Plătește eventualele datorii către bugetul de stat sau către diverși parteneri. Este important de menționat că radierea PFA-ului la ONRC nu absolvă PFA-ul de responsabilitatea plății datoriilor.
După ce ai obținut rezoluția de radiere de la ONRC, completează și depune Declarația Unică prin Spațiul Privat Virtual (SPV). Aceasta trebuie depusă pentru impozit și, dacă este cazul, pentru contribuțiile sociale, în intervalul 1 ianuarie – 25 mai al anului următor radierii.
Pot să reînființez un nou PFA, după ce am radiat altul?
După ce ai obținut decizia de radiere și certificatul constatator de la Registrul Comerțului pentru PFA-ul tău anterior, ai libertatea de a iniția procesul de înființare a unui nou PFA. Este important de reținut că, deși poți relua activitatea sub forma juridică de Persoană Fizică Autorizată, nu vei putea reutiliza denumirea exactă (numele și prenumele asociate cu un indicativ, de exemplu “Popescu Ion PFA”) pe care ai avut-o pentru entitatea radiată. Va trebui să alegi o denumire nouă sau o variantă diferită care să respecte normele de unicitate și disponibilitate impuse de Registrul Comerțului, pentru a evita confuziile și a asigura o înregistrare corectă.










