Un Angajator fara Protectia Muncii

14 august 2014|Tags: |

Sa plecam de la ipoteza ca un angajator nu le face instructajul de protectia muncii(securitatea muncii )angajatilor sai. Ce se petrece in cazul unui accident de munca sau intoxicatie acuta profesionala?

Conform art. 13 din Legea sanatatii si securitatii muncii nr. 319/2006, punctul h), angajatorul este obligat sa asigure informarea fiecarei persoane, anterior angajarii in munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusa la locul de munca, precum si asupra masurilor de prevenire si de protectie necesare.

Altfel el savarseste o contraventie care se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei noi, conform aceleiasi legi. La capitolul infractiuni din aceeasi lege, se mentioneaza urmatoarele:

  • Art. 37. -(1) Neluarea vreuneia dintre masurile legale de securitate si sanatate in munca de catre persoana care avea indatorirea de a lua aceste masuri, daca se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda. (2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a produs consecinte deosebite, pedeapsa este inchisoarea de la un an la 3 ani sau amenda. (3) Fapta prevazuta la alin. (1) savarsita din culpa se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda, iar fapta prevazuta la alin. (2) savarsita din culpa se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda.
  • Iata cum prin lipsa acordarii unui minim de mijloace si timp, angajatorul nu-si “asigura spatele”, adica este expus, in cazul unui accident de munca sau intoxicatii profesionale. Si mai neplacut este, la urma urmei, faptul ca se poate ajunge la privare de libertate.
  • De mentionat ca, in ultimul timp, legislatia europeana la care ne aliniem treptat, fie ca vrem sau nu vrem, impune sanctiuni drastice si in cazul neindeplinirii obligatiunilor de catre angajator in domeniul situatiilor de urgenta. Mai mult, daca in urma cercetarii accidentului de munca pentru intocmirea procesului-verbal de cercetare, potrivit legii, de catre autoritatea competenta care efectueaza cercetarea accidentelor soldate cu invaliditate si deces, se constata ca angajatul nu a fost informat asupra riscurilor profesionale din societate, angajatorul va suporta cheltuielile de spitalizare, reabilitare si reconversie profesionala, rambursari de cheltuieli, samd.
  • Mai exista o varianta, aparent mai ieftina,pe care nu o recomandam, in cazul unei accidentari intr-o societate unde nu s-a efectuat instructajul in domeniul securiatatii muncii, si la care angajatorii apeleaza in disperare de cauza. Si anume aceea de a “pica la intelegere”cu angajatul accidentat, asa incat evenimentul sa nu ajunga la “urechea” Inspectoratului Teritorial de Munca(ITM). Din experienta noastra va spunem ca dupa o perioada (de obicei ani), angajatul accidentat, care la inceput, aparent, s-a inteles cu angajatorul sa pastreze tacerea in ceea ce priveste accidentul de munca, vine la acesta, si, prin intermediul instantei judecatoresti, cere despaguburi. Si iata cum viata angajatorului devine complicata prin aceste intelegeri paguboase.
  • Deoarece managementul securitatii muncii face parte integranta din strategia de conducere si organizare a fiecarei societati, recomandam tuturor angajatorilor sa-si indeplineasca obligatiilor care le revin, prin asigurarea serviciilor de prevenire si protectie in domenul sanatatii si securitatii muncii ,in cadrul societatii, care se poate asigura atat prin servicii interne, cat si prin servicii externalizate. Asadar,in conditiile economiei de piata, fiecare angajator poate gasi modalitatea cea mai avantajoasa economic, din punctul sau de vedere, daca el cu adevarat doreste sa economiseasca timp si bani.
Go to Top