Spatiu Virtual ANAF

Pentru început trebuie să vă înregistrați în Spațiul Virtul pus la dispoziție pe site ANAF.

Cand completati formularul privind inregistrarea ca utilizator in Spatiu Virtual (S.P.V.), aveti 2 posibilitati de aprobare pentru respectivul cont:

  1. La ghiseu – în aceasta situatie, este necesară prezentarea dumneavoastră, impreuna cu cartea de identitate si documentul listat la inregistrare, la oricare ghișeu ANAF, în vederea identificării și finalizării înregistrării.
  2. Prin introducerea unui numar de decizie (daca ati mai avut pe CNP-ul dvs inregistrat o alta activitate independenta, in trecut)  – Numărul unei decizii de impunere imprimat în partea de sus a documentului hârtie primit de la ANAF şi precedat de textul ‘Nr.înregistrare’, sau, Numărul unei decizii referitoare la obligaţii de plată accesorii indicat în colţul stânga sus pe documentul hârtie primit de la ANAF şi precedat de textul ‘Nr.’

După înregistrarea în Spațiul Virtual, în maxim 30 de zile de la data eliberării  Certificatului de Inregistrare trebuie întocmiți și să depuneți online, prin intermediul Spatiului Virtual, declaratia unica. Aceasta se descarcă de aici, se completează și se depune aici . Declarația unica se poate depune doar online. prin intermediu spatiului virtual.

În vederea recalculari impozitului pentru imobilul unde aveți stabilit sediul profesional, în maxim 15 zile de la data eliberarii Certificatului de Inregistrare, proprietarul trebuie să ajungă la Direcţia Fiscală Locală din localitatea în care aveți sediul profesional, împreuna cu :

  • Certificatul de inregistrare;
  • Contractul de comodat;
  • Certificatele Constatatoare primite la ridicarea actelor;

În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal (sediul unui PFA) la care nu se desfășoară nicio activitate economică, impozitul se calculează fara nici o modificare.

În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal (sediul unui PFA) la care se desfășoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina PFA-ului, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile pe mp. In situatia in care se utilizeaza doar 2 mp (stabiliti prin contractul de comodat) pentru activitatile economice , impozitul se va calcula prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile pe mp.

Estimam valoarea impoazabila = 1.000 lei / mp
Estimam cota de impozitare = 0,1% (conform cod fiscal cota de impozitare este cuprinsa intre 0,08% – 0,2%)

Exemplu de calcul. (Acesta este prezentat pentru a explica modul de calcul si nu reprezinta un calcul exact)

Un apartament de 3 camere în suprafaţă utilă de 95 mp, din care 92 mp cu destinaţie pentru locuit şi 3 mp cu destinaţie sediu PFA (stabiliti prin contractul de comodat),

Impozit pentru suprafata de locuit (exact ca in cazul in care nu avea sediul PFA-ului)
92 mp x 1 000 lei x 0,1% = 92 lei – impozit pentru suprafata de locuit
3 mp x 1 000 lei x 2% = 60 lei – impozit pentru sediu PFA

Din pacate s-a constatat la unele primarii ca nu se tine cont de faptul ca utilitatile nu sunt in sarcina PFA-ului

Inregistrari ANAF

Desi nu este obligatoriu sa inregistrati P.F.A.-ul la Administratia Financiara de care apartine localitatea in care este stabilita sediul profesional, unele Administratii Financiare solicita acest lucru. Acolo trebuie sa ajungeti cu 2 dosare in care sa aveti originalele si copiile urmatoarelor documente:

  • Adresa inaintare
  • Certificatul de inregistrare;
  • Contractul de comodat;
  • Certificatele Constatatoare primite la ridicarea actelor;
  • Rezolutia eliberata de Registrul Comertului si primita la ridicarea actelor;

Inregistrare punct de lucru la care sunt mai putin de 5 salariati

In situatia in care, odata cu infiintarea PFA-ului ati deschis si un punct de lucru cu adresa diferita de cea a sediului profesional, aveti obligatia ca in maxim 15 zile de la data eliberarii Certificatului de Inregistrare, sa inregistrati acest punct de lucru la Administrata Finaciara de care apartineti cu sediu.

Pentru inregistrarea punctului de lucru la ANAF trebuie sa prezentati un dosar continand:

  • Declaratia 061;
  • Certificatul de inregistrare – copie;
  • Contractul de comodat – copie;
  • Certificatul Constatator cu adresa punctului de lucru, primit la ridicarea actelor de la ONRC;
  • Rezolutia eliberata de Registrul Comertului si primita la ridicarea actelor de la ONRC;

ALTE OBLIGATII

Verificați dacă aveți cel puțin un CAEN, pentru care aveti obligția sa obțineți autorizarea de la Primarie.
Verificați dacă aveți cel puțin un CAEN, pentru care aveti obligția sa obțineți autorizarea de la Directia Sanitar Veterinara.
Verificati daca aveti obligatia să achiziționați casa de marcat.

Contabilitate pentru PFA– obtine oferta in 2 minute

Deși nu aveți obligația să angajațti sau să contractați un contabil, aveti o serie de obligatii contabile. Trebuie sa completați:

  • Declaratia unica
  • Registrul de încasări și plăți
  • Registrul de evidență fiscală
  • Registrul inventar
  • Fisa mijloc fix
  • Jurnal de vânzări și cumpărări, decont 300, si/sau 301 și/sau 390 și / sau 394 (in cazul in care sunteti inregistrati in scopuri de TVA în România sau UE)
  • Factura, chitanta, aviz însotire, notă de recepții, dispozitii de plata
  • Raport de gestiune (pentru comert cu amanuntul)

Pentru PFA-uri cu norma de venit

  • Declaratia unica
  • Registrul de evidență fiscală
  • Jurnal de vânzări și cumpărări, declaratia 300, si/sau 301 și/sau 390 și / sau 394 (in cazul in care sunteti inregistrati in scopuri de TVA în România sau UE).

Operatiuni Intracomunitarecomanda obtinere Cod TVA intracomunitar

Daca veti efectua servicii intracomunitare, si/sau veti face achizitii de servicii intracomunitare (inclusiv reclama pe Facebook, Ads Google, sau achizitie de software) si/sau veti face achizitii de produse intracomunitare cu valoare mai mare de 34.000 lei (intr-un an), aveti obligatia sa va inregistrati in scopuri de TVA in UE sau in Romania inainte de a efectua respectiva operatiune intracomunitara.

Pentru achizitiile intracomunitare veti fi obligati la plata TVA in Romania.

Registru Unic de Control

Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control specifica:

Art. 1 (1) Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, autorizate potrivit legii, au obligația să țină registrul unic de control.
(2) Celelalte categorii de contribuabili pot ține registrul unic de control, în funcție de opțiunea acestora.

Astfel, doar la optiunea titularului PFA-ului se achizitioneaza Registru Unic de Control de la ANAF. PFA-ul nu este persoana juridica !

Salariati servicii resurse umane

Din momentul in care veti face angajări de personal, aveti aceleași obligații ca și un SRL în privința salariazarii si Sănătății și Securițătii în muncă:

  1. Trebuie sa obtineti user si parola pentru REVISAL
  2. Daca apelati la un serviciu extern pentru completarea REVISAL, trebuie depusa o informare la I.T.M. in maxim 5 zile de la data contractului