Ordin Compensare cu valori mai mici de 10.000 lei

Conform HG nr. 685/1999. formularele care trebuiesc achizitionate de catre ambele firme care fac compensarea, sunt:
1. Ordin de compensare - au regim special, sunt numerotate din tipografie, iar evidenta lor este stricta.
2. Registru de Evidenta a Operatiunilor de Compensari - in care se inscriu, in ordine cronologica:

  1. data efectuarii compensarii;
  2. procesele-verbale de şedinta in care sunt inscrise persoanele juridice intrate in compensare şi suma compensata, pe fiecare relatie;
  3. evidenta ordinelor de compensare, cu numarul si valoarea lor, eliberate fiecarei persoane juridice.

3. Registru de erori de compensare - se trec erorile si ordinele de compensare anulate. Pentru ordinele de compensare anulate se va intocmii o decizie de anulare aprobata de administrator.

Exemplu de compensare intre firma A si firma B.

Firma A presteaza un serviciu firmei B pentru care emite o factura in valoare de 4.800 lei (TVA inclus) - 4.000 lei serviciul + 800 lei TVA la data de 01.05.2016;
Firma B vinde produse firmei A pentru care emite o factura in valoare de 7.200 lei (TVA inclus) - 6.000 lei valoarea produselor + 1.200 lei TVA la data de 15.05.2016;

La data de 31.05.2016, firma A initiaza compensarea sumei de 4.800 lei.
La data de 05.06.2016, firma B initiaza compensare sumei de 4.800 lei.

Poate va intereseaza protectia muncii ieftin

Nu este obligatoriu ca ambele firme sa initieze compensarea in aceasi zi.

Firma A - Completeaza pe ordinele de compensare achizitionate de aceasta astfel - model formular:

Pe fata formularelor (albastru si rosu) se completeaza:
• data la care firma A initiaza compensarea (31.05.2016)
• suma pentru care se initiaza compensarea (4.800 lei)
• in prima casuta alba „agentul economic initiator” trece numele, codul de inregistrare a firmei A, semneaza si stampileaza
• in a doua casuta alba „agentul economic destinatar”, trece numele, codul de inregistrare a firmei B – aici semneaza si stampileaza firma B

Pe verso formularelor (albastru si rosu) se completeaza:
• datele facturilor primite de la firma B (numar, data emiterii, valoare factura si valoarea compensata)
• jos in dreapta „ Inspector de compensare initiator” semneaza si stampileaza firma A
• jos in stanga „Inspector de compensare destinatar” semneaza si stampileaza firma B

Formularul Rosu pleaca in original la firma B

Firma B - Completeaza pe ordinele de compensare achizitionate de aceasta astfel - model formular:

Pe fata formularelor (albastru si rosu) se completeaza:
• data la care firma B initiaza compensarea (05.06.2016)
• suma pentru care se initiaza compensarea (4.800 lei)
• in prima casuta alba „agentul economic initiator” trece numele, codul de inregistrare a firmei B, semneaza si stampileaza
• in a doua casuta alba „agentul economic destinatar”, trece numele, codul de inregistrare a firmei A – aici semneaza si stampileaza firma A

Pe verso formularelor (albastru si rosu) se completeaza:
• datele facturilor primite de la firma A (numar, data emiterii, valoare factura si valoarea compensata)
• jos in dreapta „ Inspector de compensare initiator” semneaza si stampileaza firma B
• jos in stanga „Inspector de compensare destinatar” semneaza si stampileaza firma A

Poate va intereseaza obtinerea unui Certificat Constatator Online

Formularul Rosu pleaca in original la firma A

Monografie firma A

La 31.05.2016 in baza propriului formular albastru:
401 = 5125 4.800 lei
La 05.06.2016 in baza in baza formularului rosu primit de la firma B
5125 = 411 4.800 lei

Monografie firma B

La 31.05.2016 in baza formularului rosu primit de la firma A
5125 = 411 4.800 lei
La 05.06.2016 in baza propriului formular albastru:
401 = 5125 4.800 lei

Daca firmele ar fi initiat la aceasi data compensare, ambele firme ar face urmatoarea contare 401 = 411 4.800 lei

Madalin Ioan

Scris de : Madalin Ioan

Antreprenor din anul 1996, Cofondator Dianex, Expert Contabil, Formator Dezvoltare Compentente Antreprenoriale, Absolvent a workshop-ului de pregatire antreprenoriala UNCTAD/EMPRETEC.

Ada Jarcau
Buna ziua,
Ma numesc Liliana
Cautam pe site-ul dvs.sa ma lamuresc care mai sunt conditiile pentru intocmirea proceselor verbale de compensare valabile acum pe 2016 am un caz concret: mai multe facturi nov-dec 2015 emise intre 2 firme , o factura depaseste 10.000 lei se poate sau nu intocmi PVC ?
Multumesc

Madalin Ioan
A. Pentru facturile cu valori peste 10 000 lei care au depasit termenul de plata/incasare cu peste 30 de zile de la scadenta. sunteti obligata sa va conectati prin INTERNET sau sa folositi suportul magnetic (CD) pentru a transmite în baza de date a Institutului de Management şi Informatica http://gama.imi.ro/

B. Pentru facturile cu valori peste 10 000 lei care NU au depasit termenul de plata/incasare cu peste 30 de zile de la scadenta intocmiti ordin de compensare ca la facturile pana in 10.000 lei

Ideal ar fi sa fie stipulat in contractul cu partenerul Dvs un termen de plata/incasare care sa se incadreze in cele 30 de zile

Ada Jarcau
Am inteles ce m-ati scris, dar pentru facturile pana la 10.000 lei si mai mari de 30 zile, cum am cazul de fata, facturi din nov-dec 2015 ?
Madalin Ioan
30 de zile de la scadenta. Adica o factura emisa in 15.01.2010 cu scadenta la 01.08.2016 se incadreaza in cele 30 de zile. Zile se numara de la 01.08.2016.

Pentru facturile mai mici de 10.000 lei nu conteaza cate zile au trecut de la scadenta. Trebuie facut ordin de compensare cum am descris in articolul de mai sus.

Ada Jarcau
Va multumesc mult de tot..Acum chiar am inteles foarte bine
Numai bine


Ultimile Postari

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Ultimile comentarii

Madalin Ioan
18-08-2017

Din cele scrise de dvs reisese ca: 1. Aveti plus de inventar sau 2.Contarile pentru descarcarea sunt gresite. Pentru situa

Marioara Neagota
17-08-2017

Buna seara! Am urmatoarea situatie: la sfarsitul lunii : sold C 371 = 549.26 lei,sold D 378 = 3.04 lei,sold D 4428 = 87.67 le

Dianex
14-02-2017

Pentru PFA nu asiguram sediu profesional.

Ion Marius
14-02-2017

Puteti gazdui sediul pentru un PFA?

Dianex
09-10-2016

In primul rand, in momentul in care contruiti spatiul respectiv, trebuie sa-l declarati la primarie ca spatiu comercial. Dup

Problema pe care o au oamenii nu este ca tintesc prea sus si esueaza, ci ca tintesc prea jos si reusesc.” — Michelangelo Buonarroti