Lipsa inventar - Tratament contabil

     Conform normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin Ordin 2861 din 9 octombrie 2009: “39.Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontării creantelor.”  In baza explicatiilor primite de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor si ananalizei documentelor de inventariere, comisia de inventariere stabileste daca lipsa la inventar este:

  • Neimputabila
  • Imputabila si persoanele carora li se imputa

Lipsa de inventar NEIMPUTABILA

    Conform punctului 79 din normele de aplicare ale codului fiscal : “ (6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, după caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum: a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal.”

     Conform art. 25 cod fiscal: “ (4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.”

     De aici concluzionam urmatoarele: in cazul unui minus la inventar neimputabil, se ajusteaza negativ tva-ul deductibil aplicat la valoarea de intrare a produselor, iar cheltuiala cu scoaterea produselor din gestiune precum si valoarea tva-ului ajustat sunt nedeductibile

A. Evidenta produselor la pret de intrare:

  • Activitatile de productie;
  • Servicii;
  • Comert en-gros;

Exemplu: Firma X SRL, constituita in baza legii 31/1990, inregistrata in scopuri de TVA si platitoare de impozit pe venitul microinteprinderilor, cu obiect de activitate productia de farfurii, efectueaza inventarul de sfarsit de an. Comisia de inventariere, in baza listelor de inventar si declaratiei gestionarului, stabileste un minus la inventarul materiilor prime de 60.000 lei. Acesta suma nu se imputa!

Monografie contabila:

601 = 301 60.000 lei

635 = 4426 12.000 lei (TVA 20%)

Valorile conturilor de cheltuiala 601 si 635 sunt nedeductibile !

In jurnalul de cumparari, sumele de 60.000 lei si 12.000 lei se vor trece in coloana “Ajustari conform Art.304”

In decontul 300 de TVA se va completa randul 30 “Regularizari taxa dedusa” :

Valoare = minus 60.000 lei          TVA = minus 12.000 lei

B. Evidenta produselor la pret cu amanuntul (magazine):

Exemplu: Firma X SRL, constituita in baza legii 31/1990, inregistrata in scopuri de TVA si platitoare de impozit pe venitul microinteprinderilor, cu obiect de activitate comert cu amanuntul de farfurii, efectueaza inventarul de sfarsit de an. Comisia de inventariere, in baza listelor de inventar si declaratiei gestionarului, stabileste un minus la inventarul marfii cu amanuntul in valoare de 60.000 lei (valoarea de vanzare). Acesta suma nu se imputa!

In urma calculului coeficientului K se determina urmatoarele:

Valoare TVA neexigibil (20%) – 60.000 x 20/120 = 10.000 lei

Valoare diferenta pret = 9.500 lei

Valoare cheltuiala marfa = 40.500 lei

Monografie contabila:

4428 = 371 10.000 lei

378 = 371 9.500 lei

607 = 371 40.500 lei

635 = 4426 8.100 lei – ajustarea de TVA deductibil (40.500 x 20%)

Valorile conturilor de cheltuiala 607 si 635 sunt nedeductibile !

In jurnalul de cumparari, sumele de 40.500 lei si 8.100 lei se vor trece in coloana “Ajustari conform Art.304”

In decontul 300 de TVA se va completa randul 30 “Regularizari taxa dedusa” :

Valoare = minus 40.500 lei          TVA = minus 8.100 lei

Madalin Ioan

Scris de : Madalin Ioan

Antreprenor din anul 1996, Cofondator Dianex, Expert Contabil, Formator Dezvoltare Compentente Antreprenoriale, Absolvent a workshop-ului de pregatire antreprenoriala UNCTAD/EMPRETEC.

Marioara Neagota
Buna seara! Am urmatoarea situatie: la sfarsitul lunii : sold C 371 = 549.26 lei,sold D 378 = 3.04 lei,sold D 4428 = 87.67 lei. Cum reglez aceste conturi?
Madalin Ioan
Din cele scrise de dvs reisese ca: 1. Aveti plus de inventar sau 2.Contarile pentru descarcarea sunt gresite.
Pentru situatia 1 trebuie sa faceti inventar pentru gestiunea respectiva si sa inregistrati valoarea plusului de inventar:
% 371 (minus)
607 (minus)
378(minus)
4428(minus)


Ultimile Postari

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Ultimile comentarii

Madalin Ioan
18-08-2017

Din cele scrise de dvs reisese ca: 1. Aveti plus de inventar sau 2.Contarile pentru descarcarea sunt gresite. Pentru situa

Marioara Neagota
17-08-2017

Buna seara! Am urmatoarea situatie: la sfarsitul lunii : sold C 371 = 549.26 lei,sold D 378 = 3.04 lei,sold D 4428 = 87.67 le

Dianex
14-02-2017

Pentru PFA nu asiguram sediu profesional.

Ion Marius
14-02-2017

Puteti gazdui sediul pentru un PFA?

Dianex
08-10-2016

In primul rand, in momentul in care contruiti spatiul respectiv, trebuie sa-l declarati la primarie ca spatiu comercial. Dup

Problema pe care o au oamenii nu este ca tintesc prea sus si esueaza, ci ca tintesc prea jos si reusesc.” — Michelangelo Buonarroti