Avand in vedere modificarile codului fiscal care or sa intre in vigoare la 01.01.2016, ar fi util de stiut urmatoarele:

Conform C.F. art.456 (3) Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential (sedii de firme sau puncte de lucru) nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:

  1. in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica (trebuie sa aveti certificatul constatator pentru sediu fara activitati sau doar cu activitati de birou), impozitul se calculează “ca pana acum (nu sunt majorari);”
  2. in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina (firmei) persoanei care desfaaoara activitatea economica, impozitul pe clădiri se calculează “majorat”
      1. 0,2 – 1,3% din valoarea de constructie sau de achizitie (daca sunt mai noi de 01.01.2011)

    Sau

    1. 0,2 – 1,3% din valoarea evaluata (daca sunt mai vechi de 01.01.2011)

Daca va incadrati la punctul (2) si nu aveti nici evaluare facuta dupa 01.01.2011, veti platii 2% din valoarea impozabila a imobilului (este valoarea la care se platea pana acum impozit). Deci, evaluarea la 5 ani devine obligatorie pentru locuintele in care functioneaza sedii fiscale.

Proprietarii de imobile (case, apartamente) in care exista sedii fiscale dar in care nu se desfasoara activitati economice vor depune o declaratie in acest sens pana pe 31 ianuarie la serviciul de taxe locale.

O alternativa viabila devine gazduire sediu la cabinetul unui avocat.